expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

ФАБУЛА И СЮЖЕТ В ХУДОЖЕСТВЕНАТА ЛИТЕРАТУРА

1. Фабула

А. Същност - Фабула (на латински: fabula) има значението на "басня", "история", или "правя", "става" в най-общ смисъл. В по-ранни епохи понятието фабула означава изобщо цялото произведение, цялата разказана история.

Фабула - излагане на събитията, случките в художествено произведение в хронологична последователност и в логическа зависимост. Означава състава на събитието (т. е сюжета, който е по-късен термин от XVII в.). По-късно с фабула се изразява само ядрото на разказа. Фабулата се различава от сюжета и се занимава в по-тесен смисъл с изложението на историята.

Б. Фабулата включва:
1. експозиция;
2. завръзка – начало на фабулата;
3. кулминация;
4. развръзка – край на фабулата;
5. епилог.

Посоката на развитие на фабулата за трагическия герой е  в две направления:
- от незнание към знание – трагическия герой не знае какво му се случва в началото, но разбира в края на трагедията
- от щастие към нещастие – в началото героя не знае съдбата си и е щастлив, а след като преминава през редица премеждия (катаклизми) я узнава и става нещастен.


2. Сюжет
Сюжетът е присъщ най-вече на епическите творби, но също и на произведения, които съдържат елементи на разказ.

А. Същност на сюжета - сюжетът представлява развитието на героите и събитията, последователността, в която съдържателните моменти са представени в произведението. Същите герои и събития, такива, каквито биха могли да се случат в реалността, се наричат фабула. Фабулата представлява съдържанието на произведението в естествения му ред и последователност. Сюжет (на френски sujet) в художествените произведения е ходът на действието или наборът от събития в една история с причинно-следствените връзки между тях. Сюжетът е верига от събития, като всяко едно е резултат от предшестващи и причина за следващи. Най-голяма роля сюжетът играе в драмата, но и комедиите, и трагедиите имат такъв. Най-малка е неговата роля в поезията. Още Аристотел изказва становище, че сюжетът е много важен за създаване на образите и оформянето на техните характери.

Сюжет и фабула - близки по смисъл и често се използват като синоними, което е неточно. Отношението между тях е важна характеристика на литературното произведение. Сюжетното развитие може да следва естествения ход на събитията, тогава сюжет и фабула съвпадат. Може обаче да представя елементи на съдържанието и в разместен вариант. Например често срещан похват е някое произведение е да започне с края на историята и след това да се върне към началото.

Сюжетът е тясно свързан с композицията на литературното произведение. Определяща роля в нея играят началото и краят на творбата, последователността на различните елементи от съдържанието, връзките между отделните събития и герои. Основни елементи на композицията са въведение, завръзка на действието, развитие на действието, кулминация на действието, развръзка и заключение.

Б. Сюжетната линия съдържа:
1. Въведение (експозиция, увод) - запознаване с обстановката и героите в творбата
2. Завръзка (конфликт, сблъсък, началото на събитията) - момент, от който зависят останалите събития в творбата
3. Кулминация (връхна точка) - най-вълнуващият и напрегнат момент в творбата
4. Развръзка (разрешаване на конфликта) - събитията след кулминационния момент в творбата
5. Епилог (заключение, представя героите в далечно бъдеще) - станалото след дълъг период от време и съдбата на героите от творбата

В. Типология на сюжетите - предприети са различни опити за класификация на сюжетните линии в литературните пройзведения, обеднинявайки ги по различни признаци, чрез което се отделят най-типичните. Анализът позволява да се отделят голяма група сюжети, известни като "бродещи сюжети", който непрекъснато се повтарят под една или друга форма в художествените произведения. Един от най-известните опити за класификация е този на Хорхе Луис Борхес, който отделя общо четири сюжетни цикъла, но той е ограничен по скоро до епическите произведения:
1. Първият касае щурм и обсада на укрепен град (Троянският цикъл, Илиада)
2. Вторият се отнася до мотива за дългото завръщане (Одисея)
3. Третият касае авантюристично пътешествие в търсене на нещо много ценно (Язон и Аргонавтите)
4. Последният четвърти цикъл засяга смъртта на Бога (Христос)


3. Композицията

Отнася се наглед до формата на литературното произведение, но тя е също така тясно свързана със съдържанието, защото подредбата на съдържанието се отразява на неговото значение. Едно и също съдържание, композирано по различни начини, ще бъде и възприето по различен начин и ще придобие друг смисъл.

Всяко литературно произведение има композиция, но не всяко има сюжет. Лирическите творби много често са безсюжетни. Затова в композицията на лирическото произведение не е необходимо да се търсят завръзка или развръзка. Важни елементи на композицията в лирическите творби са въведението и заключението, деленето на строфи, присъствието (или отсъствието) на повторения.





No comments:

Post a Comment