1. Възникване на ритъма
А.
Фактори за възникване на стихотворния ритъм – рима и строфика
Стих – най – малката единица на ритъма. Стих
има, когато има стихова граница [ V ] (versus – лат.)
Пауза
- краестишие
- цезура – вътрешно полустишие,
характерно за силабическото стихосложение (сричка)
- клаузула – завършека на речта. Края
на стиха + последното ударение. Ако има
само една ударена сричка в клаузулата, тя е мъжка. /שּ - женска. / שּשּ -
дактилна. /שּשּשּ - хипердактилна.
рима – има функция да изгражда благозвучно
речта. Съществува ямбична рима (мъжка) и
хорейна рима (предпоследна ударена сричка)
Строфа – по-голяма 1-ца на ритъма и включва
няколко стиха.
Стихотворен ритъм – периодично повторение на симетрични
1-ци в стихове.
Стихотворна стъпка – група от ударена и една или две
неударени срички в един стих ( /שּשּ, שּ/שּ).
- Пълнозначни думи – съществителни,
глаголи. Ударения само на тях може да има
- Непълнозначни думи – съюзи,
междуметия – нямат собствен смисъл и не може да бъдат ударени.
Има
пет вида стъпки и на тях съответстват размери в стихознанието. Те са:
Основни стъпки:
1. Ямб : - / (2,4,6,8);
2. Хорей: / - (1,3,5,7);
3. Дактил: /-- (1,4,7,9);
4. Анапест --/ (3,6,9,12)
двусрични
- שּ / - ямб [ Я ]
- / שּ - хорей [ Х ]
трисрични
- /שּשּ - дактил (Омир) [ Д ]
- שּ/שּ - амфибрахий [ Амф ]
- שּשּ/ - анапест [ Ан ]
Помощни стъпки:
1. Пирихий – две съседни неударени
срички (--)
2. Спондей – две съседни ударени (//)
Анакроза
– началото на стиха
започва с две неударени срички.
Античен хегзаметър – вид стъпка,
характерна за античния епичен стил (например Омировите Илиада и Одисея).
Стихотворен размер – дължината на стиха – определя се от
броя на стъпките в един стих:
Например:
Я3 – тристъпен ямб;
Х4 – четиристъпен хорей;
Амф3 – тристъпен
амфибрахии;
Д4 – четиристъпен дактил;
Ан4 – четиристъпен анапест;
Върху едносрични думи се слага
ударение ако са пълнозначни или са лични местоимения в именителен падеж.
В една стъпка е допустимо едно
отклонение. Ритъмът е винаги на цялото стихотворение, в него влизат и
отклоненията. Ударените и неударените срички се заменят с термините силни и
слаби места (тесис и арсис). Ако ударените срички са предимно в нечетни позиции
(1, 3, 5), размерът е хорей, ако са четни – ямб. В нашия случай размерът е
четиристъпен хорей (4Х).
В.
Прозодия – включва
всички фонетични условия в един език за възникване на ритъм – това са ударения,
дължина на гласните, интонацията. За българският език най-важен фактор на
ритъма е свободното и смислоразличително ударение
\
Например:
вълна - вълна
2. Видове стихосложение
А.
Силаботоническо стихосложение
– основен фактор на ритъма е еднаквия брой срички и ударения във всеки стих
(равен брой срички и ударения.)
Б.
Силабическо стихосложение
– основен фактор на ритъма е еднаквия брой срички във всеки стих. Характерно за
българската народна песен и някои от стихотворенията, повлияни от народните
песни (стихотворенията на Христо Ботев)
В.
Тоническо стихосложение
– в него основен фактор е ритъма. Приблизително еднакъв брой ударения във всеки
стих като броя на неударените срички между тях може да варира (Далчев, Елиът)
Г.
Свободен стих (верибър)
– изгражда се като не се съобразява с ритмичните принципи. Въз основа на
графичен и смислов принцип. Използва се в късния символизъм и поетите на 20-те
години на XX
в.
3. Рима
Рима – съзвучието в края на стиха или
полуримата. Рима има ако ударените гласни в клаузулата съвпадат. Съществува и
полурима.
В силабическото стихосложение всяко
съзвучие на сричка се брои за рима. В силаботоническото, рима има, когато
ударените гласни в два стиха в клаузулата съвпадат – това е минималното условие
и такива рими се наричат бедни
А.
История
1. Античност – римата не била
приета, освен в политиката и други определени случаи и било едва ли не
непочтено да се използва в стихотворение. Имало семантични епифеномени (кражба
– дажба).
2. III – IV в. навлиза метрическото
стихосложение. В стихосложението сякаш се запазват дългите гласни.
Античното стихосложение преминало към свободен стих и съответно за подреденост
е въведена римата (в ранното християнско стихосложение). Римата компенсира за
метрическото стихосложение.
Б.
Видове рими
- бедна рима
- добра рима – опорните съгласни и
другите гласни в клаузулата трябва да съвпадат
- богата рима – всичко в клаузулите
съвпада
- неравна (скъсена рима) – римуване на
мъжка с женска, дактилна с мъжка или женска с дактилна – неравен брой срички –
забранена до модернизма
- неточна рима – съвпада гласната и
повечето съгласни
Класификация на римите:
1. Първата
е равна на класификацията на клаузулите
- ударена сричка – мъжка
שּ / - женска
/שּשּ - дактилна
/שּשּשּ - хипердактилна
2. Начини
на редуване на четиристишията
Мъжките се бележат с главна буква, а
останалите с малка.
светлини - А
плакани - б
жени - А
чакани - б
- 1и 2; 3 и 4 – ААББ – съседно
римуване
- 1и 3; 2 и 4 – АБАБ – кръстосано
римуване
- 1 и 4;2 и 3 – АББА – обхватно
римуване
В.
Видове стих
- Бял стих – неримуван стих.
- Свободен стих – не спада към никой
тип стихове
Строфа – група от 2 до 16 стиха в
рамките на едно стихотворение.
Строфична граница – паузата между
строфите – празен ред в писмената реч, в устната се отбелязва с римата.
Броят на стиховете трябва да е
паралелен, а не еднакъв.
- Астрофичен стих – в групите стихове
няма ред (Маяковски)
- Стих без строфи
- / (ямбична рима)
/ - (хорейна рима)
/ - - (дактилна рима)
/ - - - (хипердактилна рима)
4. Класификация на строфите
- Двустишие
- Тристишие – терцета
(обикновено) и терцина (Данте) – трите стиха се римуват 1 и 3, но 2 се римува с
1 и 3 на следващото тристишие: АБА БВБ БГБ
- Четиристишие (куплет, рефрен)
– възможно е само два стиха да са римувани
- Петстишие – едната рима е
тройна, но тя е разделена: ААББА или АББАА
УПРАЖНЕНИЕ
1.
Черна
песен
-
/
- / /
- - / -
Призова ли дни светло-смирени, (3,5,6,9) Ан3 – тристъпен
анапест
/ - /
- / -
- /
гръмват бури над тъмно море, (1,3,6,9) Ан3 – четиристъпен
анапест
- / -
/ - -
/ -
а подиря ли буря - край мене (3,6,9) Ан3 – тристъпен
анапест
/ - /
- / -
- /
всеки вопъл и ропот замре. (1,3,6,9) Ан4 –
четиристъпен анапест
2.
Кирил
Христов
/
- / - / /
-
Ясна, звездна нощ прогони.
/
-
Есенни намръщен ден
През оголените клони
Свети лунни лик студен
3. Лилиев
Небето е безумно синьо
Полето празнично звъни
Там моята душа ще мине
Към неизвестни далнини
4.
Дебелянов
Ти смътно се мяркаш
из морната памет
кат бродница сънна
в бездънна гора
5.
Дебелянов
О, неволя – да крееш
На неволите раб
Да възпламваш и тлееш
Ту всесилен, ту слаб
Благодаря,беше много полезно !
ReplyDelete