1. Фигури
Преносен образен или картинен израз. Съществуват стилистични (или още реторични) фигури — художествените изразни средства, които се основават на определен тип формални или смислови отношения между изрази (напр. антитеза, контраст, инверсия и др.), на много единични или многократна проява на някакъв специфичен структурен, смислов или интонационен модел (напр. градация, синтактичен и образен паралелизъм, реторичен въпрос и др.)2. Типове фигури
Основното им разграничение е: фигури на речта и фигури на мисълта. Към първия тип най-общо се отнасят лексикалните
средства, фигури които са една дума, това са по-опростеният тип фигури като
сравнение и прочее. Фигурите на мисълта имат по-сложен характер и могат да се
отнасят до концепциите.
Например метафората може да е фигура
на речта, но и фигура на мисълта в зависимост от конкретната употреба.
А.
Фигури на речта
Сравнение - изобразяваното явление се уподобява
на друго, а връзката е изявена чрез съюза „като” .
Градация - натрупване (възходяща и низходяща)
Възклицание - дума или звукове, спонтанно
произнесени на висок глас в израз на емоция.
Обръщение - означава ’дума или израз, с който
говорещият се обръща към друго лице’ или ’призив, възвание’. Думата няма точен
превод, но е мило обръщение към скъп човек, нещо като „котенце“.
Антитеза — съпоставят
се противоположни понятия или съждения с цел чрез изтъкнатия между тях контраст
да се постигне изразителност на речта.
Антитезата според смисловото си
съдържание може да има различни варианти:
1. Един предмет на речта с два
противоположни признака. Той е ту весел, ту тъжен. Тя понякога плаче, понякога
се смее. Тук се разкрива сложната и противоречива същност на предмета на речта
2. Два отделни предмета на речта с
противоположни признаци. Иван е учен, честен, смел, докато Стоян е глупав,
подъл, страхлив
3. Два противопоставени предмета на
речта със свои характеристики
Контрастът - много
близък до антитезата, но е противопоставяне на разгърнати цялости —
картини, образи, описания на душевни състояния и др. Може антитезата да е в
основата на контраста както в цитирания пример от „Черна песен“ на Димчо
Дебелянов.
Градация — при тази фигура началното значение се степенува възходящо.
Градирането на значението се постига
чрез възходящи по значение митонимни изрази, чрез уточняване на признака с
допълнителни думи. Във всеки следващ израз значението се разраства,
емоционалният тон на изказ също се градира.
Инверсия — буквално значи обръщане на словореда. Тази фигура е широко разпространена в
българския фолклор и в личното творчество, особено в поезията, срв. Соломон,
тоя тиран развратен (Христо Ботев); И когато потъмнеят висините ведросини
(Христо Ясенов).
Риторичният въпрос е зададен
не за да получи отговор, а за да съсредоточи вниманието на реципиента върху
определен проблем — Защо в таквоз усилно време криеш себе си, господи?
Защо? (Й. Йовков).
Паралелизъм е стилистична
фигура, чрез която се съпоставят образи (образен), епизоди (сюжетен) или
ситактични конструкции (синтактичен). Когато двата елемента са и
противопоставени, се получава контраст.
Например двойката Яворови стихове: с враг
врагувам — мяра според мяра, / с благ благувам — вяра зарад вяра изгражда пълен
синтактичен паралелизъм, в рамките на който е вграден и ярък смислов контраст
Асонанс е стилистична фигура, която се състои
в повторение на гласни звукове в стих,
главно ударени, което създава усещане за вътрешна рима в рамките на
стихотворението.
Например в стихотворението „Хаджи
Димитър“ на Ботев се среща асонанс с гласната е: „Настане вечер, месец изгрее,
звезди обсипят свода небесен, гора зашуми, вятър повее, Балканът пее хайдушка песен“.
Алитерация е стилистична фигура, обратна на
асонанса, при която една или няколко
сходни съгласни се повтарят неколкократно в близки думи. Алитерацията се
използва най-често в поезията, но също и в прозата, особено при кратки фрази.
Пример: Рано е Радка ранила.
Етимологична фигура е синтактична
конструкция, при която думи с еднакъв корен са свързани в израз. Този
похват е характерен както за фолклорните песни, така и за личното творчество,
например: струна невеста РАНО ПОДРАНИ Идиот тъп съм аз!
Анафора е стилистична фигура, повторение на звукове, думи или синтактични
конструкции в началото на два или повече стиха, строфи или изречения. Използва
се, за да усили значението на конкретната дума или фраза, да придаде повече
емоционалност и благозвучие на лириката
Епифора (повторение) е стилистична фигура, обратна на
анафората, която представлява повторение
на еднакви думи или звуци в края на последователни стихове или фрази. Чрез
епифора в поезията се постига и т. нар. „омонимична рима“. Често се среща в
белите стихове.
Б.
Фигури на мисълта
Алюзия - Алюзия (от латински allusio,
означаващо шега, намек) е стилистически и реторически обрат, (вид троп) с предназначение да породи впечатление или
идея, не чрез пряко изразяване, а по асоциативен (заобиколен) път. В този
смисъл алюзията е загатване за историческо събитие, литературно произведение
или литературен герой. Може да се срещне в историята, митологията,
литературата.
Алюзиите се срещат във всички жанрове
и често са свързани с игра на думи. Те присъстват най-вече в сатирата,
мадригала и епиграмата. Един от майсторите на алюзията е Волтер.
Ирония - ирония (гр. εἰρωνεία) е понятие, с което се описват ситуации, в
които едно уверено очакване не се оправдава. Ирон (Eiron) е един от
стандартните персонажи в гръцката комедия, чието поведение, иронията, е
подигравателно към това на самохвалкото (алазон). Така традиционно терминът се
отнася към употреба на езика, при която изразеното без съмнение е неадекватно,
например "Браво!", изказано при проява на несръчност. Днес се приема
също, че ирония може да бъде откривана в непреднамерено възникващи ситуации,
примерно когато една застрахована срещу наводнение къща изгаря.
Като словоуптреба и като представяне
иронията е стилистично-изобразителен похват, троп, използван във всички жанрови
разновидности на хумористично-сатиричната литература.
От гръцката комедия иронията добива
по-широко обществено разпространение. Особена популярност тя добива като
средство, използвано от Сократ, такъв какъвто го предават най-вече диалозите на
Платон. По-късно в официалната християнска култура иронията не намира място, но
остава в ежедневната употреба. Ренесансът и заниманията на хуманистите връщат
иронията в сферата на реториката и литературната култура. Тя се използва
рутинно от френските просветители, а след тях немските романтици ѝ обръщат
особено внимание, като стигат до философски обобщения - в хегелиански дух се
твърди примерно, че отношението между явление и същност е иронично.
Иронията получава разнообразни нюанси,
вариращи измежду остроумие, подигравка и издевателство, в зависимост от вложения в нея смисъл. Тя обаче се
намира извън обсега на сарказма. За разлика от него, при иронията подложените
на критика лични и обществени недъзи биват осмивани, вместо разобличавани. Широк
спектър на изобразителни похвати и стилистически средства ползват ирония.
Такива са например гротеската, карикатурата, парадоксът, пародията,
травестията, хиперболата и шаржът.
Вариант на иронията е самоиронията, която е пародиен израз на
самокритика с ироничен оттенък.
Сарказъм - сарказмът (на гръцки: σαρκασμός от σαρκάζω, буквално „разкъсване на плътта“) е вид сатирично инкриминиране, язвителна насмешка, най-високата степен на ирония. Сарказмът е подигравка, която може да се открие в положителна оценка, но като цяло винаги има негативна конотация и се отнася към недостатъка на човек, предмет или явление. Както и сатирата, сарказмът включва в себе си борба с враждебни явления от действителността чрез осмиването им. Негови отличителни черти са безпощадността и остротата на изобличаване. За разлика от иронията, в сарказма се изразява най-висока степен на недоволство, ненавист. Сарказмът никога не е типичен прийом на комедиант, разкриващ смешна действителност, и който винаги я показва с определена степен на съчувствие и симпатия.
Пример: Много грозно бижу! - изказано
при поява на завист.
No comments:
Post a Comment